18 januari 2016

Leer Tips


De tijd van examens en toetsen zijn weer begonnen. Heb jij het ook al zo druk? Nou ik wel. Deze maand zit ik vol met examens. Nu ik dit schrijf ben ik ook druk aan het leren. Hierdoor kwam ik op tips om beter te kunnen leren. Misschien heb je er iets aan! Het is zeker de moeite waard om het te lezen.


Steeds beter kan ik mezelf concentreren om te leren. En dat gebeurt mede dankzij deze tips.
Tip 1: Afleiding
Iets wat iedereen herkend. Je wordt afgeleid terwijl je gefocust bezig bent met iets belangrijks. Nadat je afgeleid bent ga je niet meer verder en kun je jezelf niet focussen.
Kijk naar de spullen/mensen die je afleiden. Leg je mobiel, tablet, kleurboek, spiegel (en ga zo maar door) weg. Haal het uit het zicht. Wanneer de mensen in je huis je afleiden ga opzoek naar een rustigere plek. Wanneer je toch even op je mobiel wilt kijken, gebruik het dan als een beloning. 

Tip 2: Rustige ruimte
De klaslokalen zijn niet voor niets zo saai. Door veel prikkelingen raak je heel erg afgeleid. Ik heb bijvoorbeeld heel veel spullen op mijn slaapkamer staan. En daar ga ik dan naar staren. Zelf raak ik gewoon heel snel afgeleid. En als je geen rustige ruimte hebt helpt tip 1 ook gewoon. En wanneer het allebei niet lukt, er bestaan ook nog bibliotheken.

Tip 3: Achtergrond geluiden
Heel veel mensen zijn dol op muziek tijdens het leren. Als je er voor kiest. Kies dan bewust. Tuurlijk wil je je favoriete liedjes aanzetten. Alleen dat moet je nu juist niet doen. Je gaat dan meezingen en je raakt dan weer afgeleid. Kies voor rustige muziek waar je anders nooit naar luistert. Het doet echt wonderen.

Tip 4: Hulp vragen
Kom je niet verder vraag dan meteen om hulp. Dit voorkomt dat je geen andere dingen gaat doen die je niet moet doen. Zelf zoek ik dan eerst op internet op voordat ik mijn ouders stoor. En als het echt niet lukt vraag ik het aan mijn ouders. En als hun het niet begrijpen ga ik mijn klasgenoten langs. En wanneer ik het dan nog niet weet, heb je altijd nog een leraar.

 Tip 5: Schooltijd
Neem de tijd die je op school hebt. Ga dan niet zitten klooien. Je hebt dan uiteindelijk meer tijd nodig voor je opdrachten. En je kunt gewoon aan je leerkracht nog dingen vragen. Heel handig want je weet dan zeker dat je het goed hebt.

Tip 6: Plannen
Maak een planning. Ja plannen is moeilijk maar zet je huiswerk voor de andere leuke dingen. Je kunt heus wel een keer zonder youtube of tv. En wil je toch iets zien op tv. Zorg ervoor dat je het opneemt en kijk het wanneer je wel tijd hebt. Er bestaan tegenwoordig ook veel terugkijk programma's.

Dit waren mijn tips. Het hele rare hiervan is dat ik deze blogpost schrijf nu ik eigenlijk zelf moet leren. Alleen ik dacht ik moet mijn tips echt geven. Want nu wist ik ze. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Want zelf helpt dit bij mij wel. Ik ga snel weer verder met leren! En ik zie jullie donderdag weer!

Heb jij nog een leertip?

Veel liefs, Maxine

2 opmerkingen:

  1. Leuke leertips :)
    Alvast veel succes met het leren en je examens!
    X

    BeantwoordenVerwijderen